|
Dlaczego "Mandala" ("imago mundi")? Powiesc spontanicznie, nieswiadomie dla samego autora, w trakcie swego powstawania, przybrala taka strukture. Pierwotnie nie byla to struktura wyrazista, dopiero uswiadomienie sobie tego faktu pozwolilo nadac jej aktualnie taka wlasnie forme.
Ponizsze pochodzi od: Jerzy Slawomir Wasilewski "Podroze do piekiel" (LSW Warszawa 1985):
Antropolog, Andrzej Wiercinski, definiuje to pojecie w sposob nastepujacy:
- Mandala jest odwzorowaniem struktury archetypu Gory Kosmicznej na plaszczyznie w astrobiologicznym systemie wierzeniowym. Reprezentuje ona model swiata i czlowieka wyrazony w kodzie ikoniczno-numerycznym o symetrii koncentrycznej. Przyjecie symetrii koncentrycznej umozIiwia odzwierciedlenie dynamicznej i informacyjnej zasady przeksztalcania Absolutnej Jednosci, jako organizujacego jadra, w pary biegunowych przeciwienstw, ktore z kolei tworza uniwersalny system punktow kardynalnych pola sil, uruchamiajacego przestrzenno-czasowy porzadek zrytmizowanych powtorzen procesow kosmicznych, klimatyczno-pogodowych, biosferycznych, spolecznych i psychicznych, wzajemnie z soba zsynchronizowanych.
Glownym czynnikiem organizujacym ikoniczno-numeryczna strukture mandali w sensie ideo-archetypowym jest dynamizm zjawisk firmamentu niebieskiego o koncentrycznym porzadku, ktory nalozony na zyciowa powierzchnie Ziemi, powoduje 4-fazowa cyklicznosc wystepujacych na niej procesow. W mandale jako imago mundi bywaja wiec wprowadzane tresci astronomiczne i kosmogoniczne.
- Z kolei mandala jako imago hominis zawierac moze tresci antropogoniczne i etnogenetyczne, a w szczegolnosci odnoszace sie do rozwoju obejmujacego zarowno indywidualizacje, jak i indywiduacje. Jak wiadomo, pierwszy z tych procesow jest funkcja spoleczno-kulturowego wychowania i ksztalcenia, co prowadzi do wytworzenia osobowosci (Persony) przez nalozenie stereotypowych norm spoleczno-kulturowych na normy wrodzone, zas drugi z nich zachodzi pod naciskiem oddzialywan deprywacyjnych danego systemu inicjacji astrobiologicznej religii. System ten siega swymi poczatkami szamanizmu okresu paleolitu gornego.
- Mandala moze tez pelnic role instrumentum gnosis, wspomagajacego w drodze medytacji i kontemplacji zachodzenie procesu indywiduacji. Jest to mozliwe z uwagi na archetypowa czesc struktury mandali zanurzonej w polu podswiadomosci i obrazujacej stereotypowa gre osrodkow napedowych (emocyjnych). Swiadczy o tym spontaniczne ujawnianie sie mandalicznych zobrazowan (ktore w ujeciu przestrzennym sa Gora Kosmiczna) w glebiej siegajacych marzeniach sennych, w stanach psychopatycznych badz ekstatyczno-wizyjnych, wystepujacych wskutek zastosowania technik deprywacyjnych, wspomaganych halucynogenem.
Jest wiec mandala schematycznym obrazem swiata, a zarazem modelem psychiki ludzkiej (w jej pelni - obejmujacej zarowno swiadomosc, jak i nieswiadomosc - nazywanej przez Junga psyche), jest wreszcie instrumentem poznania tej ostatniej, bowiem jej medytacyjne studiowanie daje czlowiekowi samowiedze.
Mandala jest wiec istotnym narzedziem porzadkowania obrazu swiata we wszystkich momentach inicjacyjnych (i nie tylko), kiedy to zbudowanie takiej wizji staje sie niezbedne do osiagniecia pelni osobowosci. Skonstruowanie obrazu swiata (imago mundi), bedacego zarazem wizerunkiem ludzkiej psychiki (imago psyche) oraz instrumentem poznania (instrumentum gnosis) sluzy wyksztalceniu wyzszej swiadomosci o zorganizowanym pogladzie.
|
|
Grzegorz Rogaczewski
{ korespondencje prosimy kierowac na adres redakcji }
|
|
|
|