The VALETZ Magazine nr. 5 (V) - grudzień 1998
[ ISO 8859-2 ]
( wersja ASCII ) ( wersja CP-1250 )
poprzednia strona 
			powrót do indeksu następna strona

 

Polski pisarz i reportażysta Ryszard Kapusciński powiedział kiedyś: "Jedyni, których interesował język i sposób pisania [to poeci]. Pozostałych interesowała tylko story." Podobnie jest z filmami i na tym polega różnica pomiędzy kinem amerykańskim , a europejskim. I nie można udawać, że tej różnicy nie ma. Nie znaczy to, że w Stanach nie ma kina poetyckiego, a u nas kina akcji. Chodzi po prostu o to, co na danym kontynencie dominuje. Nie zapominajmy też, że amerykańskie filmy to nie amerykańska rzeczywistość, ale ich pobożne życzenia. Amerykanie kreują w nich nierealny świat używając do tego realnych fragmentów swojej rzeczywistości. Ale czyż tak nie jest z kinem w ogóle?

Aby nie kończyć w tak przygnębiającym nastroju, wspomnę jeszcze o ostatnim filmie Michelangelo Antonioniego, który jest jednym z takich "poetów kina", dla którego story nie jest najważniejsza. Jest potrzebna, ale nie ona spełnia pierwszorzędnej roli. W "Po tamtej stronie chmur" wystąpili między innymi: Fanny Ardant, Iréne Jacob, Sophie Marceau, Jeanne Moreau, Vincent Perez i Jean Reno. Ten nastrojowy film o miłości - ostatni, jak dotychczas film europejskiego mistrza - współreżyserował Wim Wenders. Narratorem jest pisarz grany przez Johna Malkovitcha, który odwiedzając cztery miasta: Bolonię, Ferrarę, Paryż i Aix-en-Provence, opowiada nam cztery różne historie miłosne. Widzimy tu różne odcienie miłości, zaczynając i powracając do tematu miłości niemożliwej do spełnienia.

Pierwsza z nich to opowieść o przypadkowej znajomości młodej nauczycielki i komiwojażera, i o ich miłości, która nigdy nie osiągnie spełnienia. W drugiej udział bierze sam pisarz, nawiązując romans z przypadkowo spotkaną dziewczyną, która wyznaje mu, że zabiła swojego ojca. Zagrała ją bardzo żywiołowo Sophie Marceau. Trzecia historia opowiada o przypadkowym spotkaniu żonatego mężczyzny i młodej dziewczyny, którzy zostają kochankami. Zdradzana małżonka wyprowadza się i trafia do mieszkania mężczyzny porzuconego właśnie przez żonę, która odeszła z kochankiem. W tej części parę porzuconych małżonków zagrali Fanny Ardant i Jean Reno. Czwarta historia rozgrywa się w ciągu zaledwie paru godzin, a zagrali w niej Iréne Jacob i Vincent Perez. Młody chłopak zaczepia idącą ulicą dziewczynę, która wydaje się być całkowicie niezainteresowana jego zalotami. Okazuje się, że dziewczyna podążą do kościoła. Zdziwiony, lecz coraz bardziej zafascynowany chłopak po Mszy odprowadza ją do domu i proponuje spotkanie następnego dnia. Ale jest to niemożliwe, gdyż dziewczyna nazajutrz udaje się do klasztoru...

Ten film jest dla mnie dowodem na to, że większość francuskich aktorów stać na coś więcej niż to, co pokazują nam w niektórych filmach. Dużo zależy jednak od reżysera i od tematu. Za miesiąc wrócimy już całkowicie do kinematografii francuskiej. Zaczniemy od starych filmów uznanych reżyserów, by dojść do ich ostatnich produkcji i młodych aktorów, którzy często zaczynają u nich swoje kariery. Kolejny odcinek Nowego Kina Francuskiego pod tytułem "Dzieci raju" już w następnym numerze The VALETZ Magazine :)

 

Filmografia:

1. "Arlette. Uwieść czy poślubić?" ("Arlette"); reż. Claude Zidi, wyst. Josiane Balasko, Christopher Lambert; Francja 1998 (95 min.)
2. "Subway"; reż. Luc Besson, wyst. Christopher Lambert, Isabelle Adjani, Richard Bohringer, Jean-Hugues Anglande, Jean Reno; Francja 1985 (104 min.)
3. "Max i Jeremiasz" ("Max et Jeremie"); reż. Claire Devers, wyst. Philippe Noiret, Christopher Lambert, Jean-Pierre Marielle; Francja 1992 (118 min.)
4. "Nieśmiertelny" ("The Highlander"); reż. Russell Mulcahy, wyst. Christopher Lambert, Sean Connery; USA 1986.
5. "Nieśmiertelny II" ("The Highlander II"); reż. Russell Mulcahy, wyst. Christopher Lambert; USA 1991.
6. "Nieśmiertelny III" ("Highlander III: The Sorcerer"); reż. Andy Morahan, wyst. Christopher Lambert, Mario Van Pables, Deborah Unger, Mako; USA 1995 (98 min.)
7. "Mortal Kombat"; reż. Paul Anderson, wyst. Christopher Lambert, Linden Ashby, Bridgette Wilson; USA 1995 (101 min.)
8. "Zielona karta" ("Green Card"); reż. Peter Weir, wyst. Andie McDowell, Gérard Depardieu, Bebe Neuwrith, Gregg Edelman; USA 1991 (107 min.)
9. "1492. Odkrycie raju" ("1492. Conquet of Paradise"); reż. Ridley Scott, wyst. Gérard Depardieu; USA 1993.
10. "Człowiek w żelaznej masce" ("The Man in the Iron Mask"); reż. Randall Wallace, wyst. Leonardo DiCaprio, Gabriel Byrne, John Malkovich, Gérard Depardieu, Jeremy Irons, Anne Parillaud; USA 1998 (132 min.)
11. "Kruk. Miasto aniołów" ("The Crow. City of Angels"); reż. Tim Pope, wyst. Vincent Perez; USA 1996.
12. "Mission impossible"; reż. Brian De Palma, wyst. Tom Cruise, Jean Reno, Emanuelle Béart, Kristin Scott Thomas; USA 1996.
13. "Godzilla"; reż. Roland Emmerich, wyst. Matthew Broderick, Jean Reno, Maria Pitillo, Hank Azaria; USA 1998 (139 min.)
14. "Ronin"; reż. John Frankenheimer, wyst. Robert De Niro, Jean Reno, Sean Bean, Natasha McElhone; USA 1998 (121 min.)
15. "Diabolique"; reż. Jeremiah Chechik, wyst. Isabelle Adjani, Sharon Stone; USA 1996.
16. "Przed wschodem słońca" ("Before sunrise"); reż. Richard Linklater, wyst. Julie Delpy, Ethan Hawk, Dominik Castell; USA 1995 (101 min.)
17. "Rozmawiając, obmawiając" ("Walking & Talking"); reż. Nicole Holofcener, wyst. Anne Heche, Catherine Keener, Liev Schreiber, Todd Field; USA 1996.
18. "Clerks - Sprzedawcy" ("Clerks"); reż. Kevin Smith, wyst. Brian O'Halloran, Jeff Anderson, Marilyn Ghigliotti, Lisa Spoonauer, Kevin Smith; USA 1993 (92 min.)
19. "W pogoni za Amy" ("Chasing Amy"); reż. Kevin Smith, wyst. Ben, Joey Lauren Adams, Josanon Lee, Jason Mewes, Kevin Smith; USA 1996 (113 min.)
20. "Amerykański wilkołak w Paryżu" ("An American Werewolf in Paris"); reż. Anthony Waller, wyst. Tom Everett Scott, Julie Delpy; USA 1997.
21. "Waleczne serce" ("Braveheart"); reż. Mel Gibson, wyst. Mel Gibson, Sophie Marceau, Catherine McCormack; USA 1995 (178 min.)
22. "Anna Karenina" ("Lew Tolstoy's Anna Karenina"); reż. Bernard Rose, wyst. Sean Bean, Sophie Marceau; USA 1997.
23. "Angielski pacjent" ("The English Patient"); reż. Anthony Minghella, wyst. Ralph Fiennes, Kristin Scott Thomas, Juliette Binoche, Willem Dafoe; Wlk. Bryt. 1996.
24. "Opętanie" ("Possession"); reż. Andrzej Żuławski, wyst. Isabelle Adjani, Herning Bennent; Francja/Niemcy 1981 (122 min.)
25. "Moje noce są piękniejsze od waszych dni" ("Mes nuits sont plus belles que vos jours"); reż. Andrzej Żuławski, wyst. Sophie Marceau, Jacques Dutronc, Myriam Mezieres; Francja 1988 (110 min.)
26. "Córka d'Artagnana" ("La fille d'Artagnan"); reż. Bertrand Tavernier, wyst. Sophie Marceau, Phillip Noiret, Claude Rich; Francja 1994.
27. "Świt na opak" ("L'aube a l'envers"); reż. Sophie Marceau, wyst. Judith Godreche; Francja 1995 (10 min.)
28. "Podwójne życie Weroniki" ("La double vie de Veronique"); reż Krzysztof Kieślowski, wyst. Iréne Jacob; Francja 1991 (145 mn.)
29. "Trzy kolory: Niebieski" ("Trois coulours: Bleu"); reż Krzysztof Kieślowski, wyst. Juliette Binoche, Benoit Regent; Francja 1993 (94 min.)
30. "Trzy kolory: Biały" ("Trois coulours: Blanc"); reż Krzysztof Kieślowski, wyst. Julie Delpy, Zbigniew Zamachowski, Janusz Gajos; Polska 1994 (87 min.)
31. "Trzy kolory: Czerwony" ("Trois coulours: Rouge"); reż Krzysztof Kieślowski, wyst. Irene Jacob, Jean-Louis Trintignant; Szwajcaria 1994 (95 min.)
32. "Zwycięstwo" ("Victory"); reż. Mark Peploe, wyst. Willem Dafoe, Iréne Jacob, Sam Neill, Rufus Sewell, Jean Yanne, Ha Yi, Graziana Marcelli, Bill Paterson, Simon Callow; Wielka Brytania/Francja/Niemcy 1995 (104 min.)
33. "Wydział pościgowy" ("U.S. Marshals"); reż. Stuart Baird, wyst. Tommy Lee Jones, Wesley Snipes, Robert Downey Jr., Iréne Jackob; USA 1998 (136 min.)
34. "Huzar na dachu" ("Le hussard sur le toit"); reż. Jean-Paul Rappeneau, wyst. Juliette Binoche, Olivier Martinez; Francja 1995.
35. "Danton"; reż Andrzej Wajda, wyst. Gérard Depardieu, Wojciech Pszoniak, Roland Blanche, Patrice Chéreau, Bogusław Linda, Roger Planchon, Andrzej Seweryn; Francja 1983 (136 min.)
36. "Czysta formalność" ("Una pura formalita"); reż. Giuseppe Tornatore, wyst. Gérard Depardieu, Roman Polański, Sergio Rubini; Włochy/Francja 1994 (108 min.)
37. "Nikita"; reż. Luc Besson, wyst. Anne Parillaud, Jean-Hugues Anglande, Tchéky Karyo, Jeanne Moreau, Jean Reno; Francja 1990 (117 min.)
38. "Siedem lat w Tybecie" ("Seven Years in Tibet"); reż. Jean-Jacques Annaud, wyst. Brad Pitt, David Thewlis, B. D. Wong, Mako; USA/Wielka Brytania 1997 (135 min.)
39. "Delicatessen"; reż. Jean-Pierre Jeunet, Marc Caro, wyst. Dominique Pinon, Marie-Laure Dougnac, Jean-Claude Dreyfus; Francja 1991.
40. "Miasto zaginionych dzieci" ("La cité des enfants perdus"); reż. Marc Caro, Jean-Pierre Jeunet, wyst. Ron Perlman, Daniel Emilfork, Dominique Pinon, Judith Vittet; Francja 1995 (112 min.)
41. "Obcy: Przebudzenie" ("Alien: Resurrecton"); reż. Jean-Pierre Jeunet, wyst. Sigourney Weaver, Winona Ryder, Dominique Pinon, Ron Perlman, Michael Wincott; USA 1997 (108 min.)
42. "Po tamtej stronie chmur" ("Par dela les nuages"); reż. Michelangelo Antonioni, wyst. Fanny Ardant, Chiara Caselli, Irene Jacob, John Malkovich, Sophie Marceau, Marcello Mastroianni, Jeanne Moreau, Vincent Perez, Jean Reno, Ines Sastre, Peter Weller; Włochy/Francja/Niemcy 1995 (115 min.)


 
poprzednia strona 
			powrót do indeksu następna strona

29
powrót do początku
 
The VALETZ Magazine : http://www.valetz.pl
{ redakcja@valetz.pl }

(c) by The VALETZ Magazine. Wszelkie prawa zastrzeżone.