nr. III - pazdziernik 1998
[ ASCII ] |
( wersja ISO 8859-2 ) | ( wersja CP-1250 ) | ||||||
|
|
|||||||
Nienawisc i przyjemnosc z nia zwiazana Z serii nowe kino francuskie Anna Draniewicz (redakcja@valetz.pl)
Osiem lat temu w kinie francuskim pojawil sie mlody czlowiek,
ktory zdobyl juz swiatowy rozglos, a w przyszlosci byc moze zawojuje
gnijace czelusci Hollywood :) Tym czlowiekiem jest Mathieu Kassovitz, ktory w 1990
roku zrealizowal swoj pierwszy, krotkometrazowy film Fierrot Pchelka (Fierrot le
pou). Film ten zdobyl wiele nagrod na festiwalach filmow krotkometrazowych,
miedzy innymi nagrode Jury (Maison Laffaite 1990), Wyroznienie Specjalne (Savigny le
Temple 1991), nagrode mlodej publicznosci (Brest 1991) i Grand Prix (Chamrousse
1991). W tym osmiominutowym, czarno-bialym filmie Kassovitz zagral
glowna role chlopaka probujacego bezskutecznie wrzucic pilke do kosza, by
zrobic wrazenie na Solange, pieknej Metysce trenujacej koszykowke. Dlugometrazowym
debiutem Kassovitza bylo swoiste rozwiniecie tamtej krotkometrazowki, Metyska
(Metisse) z 1993 roku. Jest to historia trojkata uczuciowego pomiedzy metyska
Lola i dwoma starajacymi sie o jej wzgledy mezczyznami, ktorych jednakowo kocha.
Jeden jest bialy, drugi czarny. Mathieu gra bialego Félixa, ktory uwielbia nocne
kluby, rap i swoj rower (jest jedynym kurierem w Paryzu rozwozacym przesylki na
rowerze). Jamal jest czarny, studiuje prawo, zeby sprawic przyjemnosc swoim
rodzicom i nosi zawsze dobrze skrojone garnitury. Gra go Hubert Koundé, ktory pojawil
sie pozniej w jednej z glownych rol w Nienawisci, najbardziej znanym
filmie Kassovitza, a ostatnio w komedii Razem razniej. Pewnego dnia Lola zaprasza obu chlopcow do siebie na kolacje, zeby
im oswiadczyc, ze jest w ciazy i nie wie, ktory z nich jest ojcem. Interesuje
ja tylko to, ktory z nia zostanie. Po malej sprzeczce Félix decyduje sie zapomniec
o Loli. Woli nadal spotykac sie z przyjaciolmi w nocnych klubach, nocowac na
komisariacie i jesc babcine obiadki. Po prostu zyc. Tymczasem Jamal, z
milosci do Loli, rzuca studia i zatrudnia sie w fast foodzie. Lola poruszona jego
determinacja proponuje mu, by sie do niej przeprowadzil. Po jakims czasie
przyzwyczajaja sie do zycia we dwoje. I gdy wszystko zaczyna dobrze sie ukladac Lola
otrzymuje wyniki testow na ojcostwo... Pomysl na ten film Mathieu zaczerpnal bezposrednio z
codziennego zycia. Obserwujac swoich przyjaciol i stosunki miedzy nimi dostrzegl, ze
tworza kolorowa mieszanke ras i problemow. Za Metyske Kassovitz byl w 1993
roku po raz pierwszy nominowany do Cezara: dla najlepszego filmu i dla nadziei
francuskiego kina. Pierwsza z tych nagrod dostal dopiero za Nienawisc, a
druga za role Johnny'ego w Patrz jak gina ludzie (Regarde les hommes tomber).
Johnny to malo rozgarniety zlodziejaszek, ktorego bierze pod swoje skrzydla stary
naciagacz i oszust karciany Marx. W role Marxa wspaniale wcielil sie sam Jean Louis
Trintignant. Przemierzajac razem Francje wzdluz i wszerz, wplatuja sie coraz
bardziej w ciemne sprawki francuskiego swiata przestepczego. Zaczynaja
sciagac haracz od dluznikow szefa mafii, a koncza na wykonywaniu dla niego
mokrej roboty. Temat agresji byl zawsze tematem przewodnim filmow Kassovitza, zarowno
tych, ktore wyrezyserowal, jak i tych w ktorych gral. Kolejnym etapem byla nagrodzona w Cannes za rezyserie Nienawisc
- film ktory przyniosl Kassovitzowi swiatowy rozglos. Mialam okazje
obejrzec ten film we Francji, zanim jeszcze pojawi sie na 11-tym Warszawskim Festiwalu
Filmowym, a pozniej po roku trafil wreszcie do polskich kin. W filmie bohaterowie
mowia slangiem paryskich przedmiesc i trudno bylo czasem zrozumiec dialogi. Tego
typu problemy mieli sami Francuzi, ktory nie stykaja sie z tym srodowiskiem.
Porownywano go do amerykanskiego back slang, jezyka raperow, ktory rowniez
jest niezrozumialy dla reszty Amerykanow. We francuskim magazynie filmowym Premiere
pojawil sie nawet artykul, w ktorym tlumacze skarzyli sie na trudnosci, jakie
stwarzal im tekst Nienawisci, podajac wiele ciekawych przykladow. Po raz
pierwszy zargon ulicy pojawil sie w kinach. Nienawisc byla krecona w samym srodku cité, podmiejskiej
dzielnicy, podobnej do tej pokazanej w filmie. Podczas realizacji filmu oryginalny tytul
zostal zmieniony, by nie powodowac zbednych konfliktow z mieszkancami i brzmial Prawo
cité. W scenariuszu nie umieszczono tez sceny finalowej, mimo to w 11 z 12
wytypowanych miejsc ekipie odmowiono praw do krecenia filmu. Posrod trzech
glownych bohaterow: Vinza, Saida i Huba, ktorzy w filmie nosza imiona grajacych ich
aktorow, tylko jeden nie wychowal sie w podmiejskim cité. To Vincent Cassel
(syn innego znanego francuskiego aktora, Jean-Pierre Cassela), ktory pojawil sie juz u
Kassovitza w malej rolce w Metysce. Rola Vinza w Nienawisci byla
poczatkiem jego wspanialej kariery. Dwaj pozostali to Said Taghmaoui i wspomniany juz
Hubert Koundé. Film przedstawia 24 godziny z zycia przedmiescia, w ktorym
wybuchla uliczna wojna miedzy mlodzieza i policja. Wszystko zaczelo sie od tego,
ze podczas przesluchania policjant ciezko pobil mlodego Abdela, ktory zapadl w
spiaczke. Dla mlodych mieszkancow cité to znak do ataku na policjantow.
Jeden z nich gubi podczas walk swoj sluzbowy pistolet. Znajduja go trzej przyjaciele:
Vinz, Said i Hub, ktorzy rozpoczynaja wedrowke przez miasto. Obserwujac ich
poznajemy zycie tysiaca podobnych im mlodych ludzi bez przyszlosci i wiemy, ze
pistolet w koncu wystrzeli, zastanawiamy sie tylko kiedy to nastapi... Po tak wspanialym i poruszajacym debiucie Kassovitz wyrezyserowal i
zagral jedna z glownych rol w Zabojcy (Assasin(s)) -
filmie, ktory spotkal sie ze skrajnymi reakcjami widowni. Jest to historia Wagnera,
starzejacego sie platnego zabojcy, ktory szuka nastepcy. Na swego ucznia wybiera
mlodego zlodziejaszka Maxa, ktorego gra Kassovitz. Jednak Max okazuje sie malo
pojetnym uczniem. Dopiero pozbawiony skrupulow 13-letni Mehdi zadowala mistrza, a
wkrotce zaczyna go przerastac. Film pelen jest brutalnych scen, ktore wedlug
zamierzen rezysera mialy zwrocic uwage widza na problem przemocy w mediach. Jednak
Kassovitz wpadl w podobna pulapke, w jaka jeszcze przed nim zaplatal sie chociazby
Olivier Stone krecac Urodzonych mordercow - stworzyl kolejny obraz
przeciwko tworzeniu ktorych chcial zaprotestowac. Od tamtej pory Mathieu nie zrobil zadnego nowego filmu, ale pojawil
sie na ekranie jako aktor. Moglismy go zobaczyc w malej rolce w Piatym
elemencie (Le cinquieme element) Luca Bessona. Wspaniale zagral cpuna
probujacego okrasc granego przez Bruce'a Willisa taksowkarza Korbena
Dallasa, gdy ten otwiera rano drzwi swej przytulnej celi, by udac sie do pracy. Kolejnym
filmem, w ktorym Mathieu pojawil sie ostatnio jest Przyjemnosc, i
przykrosci z nia zwiazane, gdzie w jednej z glownych rol wystepuje takze
jego bliski przyjaciel Vincent Cassel. Ich drogi rozeszly sie na pewien czas po Nienawisci
- filmie, ktory dla obu byl jak na razie najwiekszym osiagnieciem. W tym czasie Cassel zagral w filmowej wersji francuskiego komiksu o
Dobermanie i jego bandzie, ktora bezkarnie napada na banki i kpi z bezradnosci
policji. Doberman pelen byl rytmicznie montowanych, szybkich, brutalnych scen i
czarnego humoru, a wszystko to na tle wprowadzajacej w trans muzyki techno. Zagral w nim
rowniez Tchéky Karyo, znany z glownej roli w Nikicie Luca Bessona, ktory tu
wcielil sie w postac demonicznego inspektora policji z piekla rodem. Doberman
byl wedlug mnie jednym z ciekawszych obrazow zeszlorocznego, 13-tego juz
Warszawskiego Festiwalu Filmowego i z pewnoscia niezapomnianym przezyciem. W tym
roku na 14-tym Warszawskim Festiwalu Filmowym pojawia sie tylko dwa (oprocz
koprodukcji) czysto" francuskie filmy: komedyjka Paparazzi i
zapowiadajacy sie dosyc ciekawie obraz Ci, ktorzy mnie kochaja, wsiada do
pociagu (Ceux qui m'aiment prendront le train). Zabraknie niestety
szalenie interesujacego, wspomnianego juz przeze mnie filmu Przyjemnosc, i
przykrosci z nia zwiazane, w ktorym po raz kolejny spotkali sie Mathieu
Kassovitz i Vincent Cassel, tym razem obaj po tej samej stronie kamery - jako
aktorzy. Film w rezyserii Nicolasa Boukhriefa Przyjemnosc, i
przykrosci z nia zwiazane (Le plaisir, et ses petits tracas) nawiazuje do
filmu Maxa Ophülsa Przyjemnosc (Le plaisir) z 1951 roku. Przyjemnosc
skomponowana byla z trzech historii opartych na nowelach Maupassanta. W pierwszej z nich,
w Masce (Masque), pewien stary czlowiek zaklada maske, dzieki ktorej zaspokaja
wreszcie swoja zadze. Druga z nich, Dom Tellier (La Maison Tellier), opowiada o domu
schadzek. Pewnego wieczoru stali bywalcy zastaja tam zamkniete drzwi. Trzecia to Modelka
(Modele), o mlodym malarzu, ktory zakochuje sie w jednej ze swoich modelek.
Znuzony po jakims czasie probuje z nia zerwac, ale dziewczyna rzuca sie z okna
jego pracowni. W Przyjemnosci, i przykrosciach z nia zwiazanych natomiast
rezyser uzyl konstrukcji lancuchowej, laczac jedna historyjke z druga
postaciami niewiernych kochankow. Przypomina to troche utwor muzyczny, w ktorym tempo
powoli narasta poprzez pojawiajace sie kolejno nowe motywy i instrumenty. Nasuwa to
skojarzenie chociazby z Bolerem Ravela czy Dzwonami rurowymi Mike'a
Oldfielda. Pierwsza postacia jako widzimy jest dusiciel (Vincent Cassel), ktory
bedzie sie pojawial co jakis czas powodujac przyspieszenie tempa filmu.
Potem poznajemy rannego zolnierza, ktorym opiekuje sie pielegniarka o wielkim sercu
(Julie Gayet). Sledzac dalej jej losy dowiadujemy sie, ze jej narzeczony (Mathieu
Kassovitz) jest komikiem, pracujacym w nocnym klubie. Kiedy pewnego wieczoru wraca z
pracy ratuje niedoszla samobojczynie w wieku przekwitania (Caroline Cellier) i
proponuje jej wspolny wieczor. Wtedy znowu na chwile pojawia sie nasz dusiciel.
Pozniej poznajemy meza tej kobiety, ktory jest biseksualista (Michele Placido) i
probuje uwiesc mlodego Wlocha-niemowe. W koncu znajduje sobie mlodego kochanka
(Francis Renaud), brata aktorki filmow porno (Florence Thomassin), ktora interesuje
sie nasz dusiciel. I znow wracamy do punktu wyjscia, tylko tym razem bogatsi w
wiedze o tym, ze przyjemnosc milosci nie trwa dluzej niz chwile. Film pokazuje przyjemnosc i pozadanie w krzywym zwierciadle
- gorzkie i cierpkie odbicie naszych obyczajow milosnych. Przedstawia nam
stereotypy ludzi, w ktorych kazdy moze odnalezc cos z siebie samego lub
swoich znajomych. Dla mnie byl to takze film o grozbie AIDS, o tym ze nic sie nie
zmienilo i nadal przedkladamy przyjemnosc nad rozum i uczucie. Dusiciel, ktory
zabija nierozsadnych kochankow, jest jak smiertelny wirus - kazdy moze na
niego trafic. Mozna ten film nazwac niemal symbolicznym, gdyz nie fabula jest tu
najwazniejsza, ale to co sie pod nia kryje. Miejmy nadzieje, ze za pare lat dotrze on
do Polski i pojawi sie na ekranach kin lub przynajmniej na szklanym ekranie telewizora.
Obawiam sie, ze na razie jest jeszcze zbyt odwazny, o czym swiadczy dla mnie fakt
pominiecia go na tegorocznym Warszawskim Festiwalu Filmowym. Byc moze jednak bylo to
spowodowane jego niedawna premiera we Francji i pojawi sie dopiero za rok, czego
zarowno sobie jak i wam zycze :) A juz za miesiac przyjrzymy sie filmom wspomnianego tu Luca Bessona
i dalszym losom aktorow, ktorzy w nich grali. Nastepny odcinek Nowego Kina
Francuskiego pod tytulem Wielki Besson w nastepnym numerze The Valetz
Magazine :) Filmografia: 1.Przyjemnosc (Le Plaisir) '51; rez. Max Ophüls,
wyst. Claude Dauphin, Gaby Morlay, Madaline Renaud, Danielle Darrieux, Pierre Brasseur,
Jean Gabin; czarno-bialy (95 min.) 2.Fierrot Pchelka (Fierrot le pou) '90; rez Mathieu
Kassovitz, wyst. Solange Labonne , Alain Brena Labinski, Mathieu Kassovitz; czarno-bialy
(8 min.) 3.Metyska (Metisse) '93; scen. i rez. Mathieu Kassovitz,
wyst. Julie Mauduech, Hubert Koundé, Mathieu Kassovitz; premiera we Francji: VII.93r. (95
min.) 4.Patrz jak gina ludzie (Regarde les hommes tomber) '93;
rez Jacques Audiard, wyst. Jean-Louis Trintignant, Mathieu Kassovitz, Jean Yanne (100
min.) 5.Nienawisc (La haine) '95; scen. i rez Mathieu
Kassovitz, wyst. Vincent Cassel, Hubert Koundé, Said Taghmaoui (95 min.) 6.Zabojca (Assasin(s)) '96; rez. Mathieu
Kassovitz, wyst. Michel Serrault, Mathieu Kassovitz, Mehdi Venoufa (134 min.) 7.Piaty element (Le cinquieme element) '97; scen. i rez.
Luc Besson, wyst. Bruce Willis, Gary Oldman, Ian Holm, Milla Yovovich, Mathieu Kassovitz
(126 min.) 8.Doberman (Le Doberman) '97; rez. Jan Kounen, wyst.
Vincent Cassel, Monica Bellucci, Tchéky Karyo (103 min.) 9.Przyjemnosc, i przykrosci z nia zwiazane (Le plaisir,
et ses petits tracas) '98; rez Nicolas Boukhrief, wyst. Vicent Cassel, Julie
Gayet, Mathieu Kassovitz, Michele Placido; premiera we Francji: 5.VIII.98r. (101 min.) 10.Razem razniej(Restons groupés) '98; rez. Jean-Paul Salomé, wyst.
Emma de Caunes, Judith Henry, Hubert Koundé; premiera we Francji: 2.IX.98r. |
||||||||
|
|
|||||||
The VALETZ Magazine [ http://www.valetz.pl ] lub [ http://venus.wis.pk.edu.pl/magazine ] kontakt: redakcja@valetz.pl oraz redakcja@valetz.pl
(c) Wszelkie prawa zastrzezone.
Odpowiedzialnosc za tresci tekstow i prac graficznych spoczywa
Redakcja The VALETZ Magazine nie zwraca nadeslanych materialow,
Materialy prezentowane na lamach The VALETZ Magazine sa wlasnoscia
|